FP vill ha tunnelbana till Nacka

Stockholm växer så att det knakar. Tunnelbanan har inte byggts ut på 18 år. Så det är hög tid nu att den stump som avslutar blåa linjen vid Kungsträdgården, nu förlängs till Nacka. Om detta skriver två folkpartister i en debattartikeln i Svd;, integrationsminister och länsförbundsordförande Erik Ullenhag och folkpartiets sjukvårdslandstingsråd i Stockholm, Birgitta Rydberg.

Förslaget är en t-bana som går via Sofia och Hammarby sjöstad till Nacka. Man föreslår en lösning där den går i bergstunnel under Mälaren; därmed kan man få ner kostnaden till ungefär 11 miljarder.  Det andra alternativet är en betongtunnel - men en sådan lösning skulle kosta ytterligare  5,5 miljarder.

Det är viktigt att en lösning snart kommer tillstånd. Vi får hoppas att det kan bli en konstruktiv dialog med staten som delfinansiär.  Men är det något som skapar en bra miljöeffekt ur klimathänseende, så är det att satsa på kollektivtrafiken i de områden där det finns många resande (storstadsområdena). Bara kollektivtrafiken i Nacka/Värmdö omfattar idag drygt 220 bussar och med ca 150 ankommande turer i maxtimmen till Slussen. Och antalet resande ökar med flera procent årligen.  Men förutom att ersätta viss busstrafik, innebär en kapacitetsstark och attraktiv kollektivtrafik, möjligheten att få bilister att övergå till kollektivtrafiken. Även det en nödvändighet, dels för att Stockholm skall kunna klara av trafikmängderna i framtiden med dagens befolkningsökning, dels för att klimatmålen skall kunna uppnås.

En tunnelbana via Sofia och Hammarby Sjöstad innebär också en betydande avlastning på gröna linjen. Detta är nödvändigt för att på sikt klara en bra trafikförsörjning från söderort, som idag är den sträcka med flest resande.

Det är alltså ett välkomande förslag, och vi får hoppas att det går att hitta en ekonomisk lösning – och viss av erfarenheten från andra projekt – att inte miljarderna i kostnadsberäkningen börjar rulla iväg uppåt i pengahögen!

Bloggar: Birgitta Rydberg 1, 2, FP-bloggen Stockholms län 1, 2, FP-trafikbloggen 1, 2, Anna Starbrink 1, 2, Christoffer Fagerberg 1, 2, Jesper Svensson 1, 2, FP Nacka 1, 2, Lotta EdholmAnders EkegrenMark Klamberg, Ramsus Jonlund

About these ads

Om lars lundqvist

Lars Lundqvist är 42 år, boende i Kristineberg i Stockholm och arbetar som arkivkonsult.
Det här inlägget postades i kollektivtrafik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till FP vill ha tunnelbana till Nacka

  1. Ping: Tåg mot Nacka, tag plats… | Rydbergs recept – för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

  2. Ping: Kungsholmen än mer i centrum – tunnelbana till Nacka | Rasmus (liberal)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s